ЗАКОН ЗА ВОЕННОТО РАЗУЗНАВАНЕ
В сила от 01.11.2015 г.
Глава първа.ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 3. Военното разузнаване участва в дейността на разузнавателните общности на организацията на Северноатлантическия договор (НАТО) и на Европейския съюз (ЕС), осъществява обмен на разузнавателна информация и разузнавателна поддръжка в съюзни и коалиционни операции.
1. (изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Служба “Военно разузнаване”, наричана по-нататък “Службата”;
2. разузнавателни структури в органите за управление и разузнавателни военни формирования в Българската армия.
1. спазване на Конституцията, законите и международните договори, по които Република България е страна;
2. зачитане на правата и свободите на гражданите и тяхното достойнство;
3. взаимодействие с органите на държавната власт, службите за сигурност и службите за обществен ред;
4. централизирано управление и контрол на разузнавателната дейност;
5. съчетаване на явни и тайни форми и способи на работа;
6. спазване на политически неутралитет;
7. обективност и безпристрастност.
Глава втора.ОРГАНИЗАЦИЯ И ЗАДАЧИ НА ВОЕННОТО РАЗУЗНАВАНЕ
Раздел I.Организация на военното разузнаване
Чл. 7. (1) (Доп. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Службата е част от системата за защита на националната сигурност на Република България и организира и води стратегическото разузнаване с използване на човешки ресурси и технически средства.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Служба “Военно разузнаване” е специална служба на пряко подчинение на министъра на отбраната и е юридическо лице. Директорът на Службата е второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на отбраната.
(3) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Службата обработва и анализира цялата информация, предоставена от разузнавателните структури в Българската армия, НАТО и ЕС, от разузнавателните органи на държавите – членки на НАТО и ЕС, и от други партньорски служби.
(4) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Службата е автономна при осигуряване на защитата на класифицираната информация, вътрешната сигурност и контраразузнавателното обезпечаване на оперативно-разузнавателната дейност.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 01.09.2021 г.) Командирите на видовете въоръжени сили и командирът на Съвместното командване на специалните операции на оперативно ниво планират, организират и ръководят разузнаването на подчинените си структури.
Раздел II.Задачи на военното разузнаване
1. добиване и анализ на стратегическа разузнавателна информация, необходима за отбраната на страната и защитата на националната сигурност от външни посегателства, рискове и заплахи;
2. информационно осигуряване на дейностите на държавните институции в областта на сигурността и отбраната на страната;
3. осъществяване на непрекъснато наблюдение, ранно откриване и предупреждение за рисковете и заплахите за националната сигурност и колективната отбрана;
4. осигуряване на разузнавателна информация за нуждите на планирането във въоръжените сили и за развитието на оперативни способности;
5. (изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) развиване на информационно и оперативно сътрудничество с разузнавателните структури на НАТО и ЕС, с разузнавателните органи на държавите – членки на НАТО и ЕС, и с партньорските служби в интерес на националната и колективната отбрана и сигурност;
6. (изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) осъществяване на обмен на разузнавателна информация и провеждане на съвместни операции с разузнавателните структури на НАТО и ЕС, разузнавателните органи на държавите – членки на НАТО и ЕС, и с партньорските служби;
7. осигуряване на разузнавателна информация в интерес на сигурността на операциите и мисиите извън територията на страната, в които участват български военни контингенти и отделни военнослужещи;
8. осъществяване на непосредствено ръководство на службата на военния аташе към задграничните представителства на Република България.
1. използва специфични форми, методи и средства на оперативна работа при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4;
2. привлича за сътрудничество български граждани или граждани на друга държава с тяхното доброволно съгласие за изпълнение на разузнавателни задачи при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната;
3. осигурява мерки за защита и закрила на лицата, които работят или са работили, сътрудничат или са сътрудничили на военното разузнаване;
4. създава собствени прикрития на служители на Службата при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4;
5. използва прикрития във ведомства, организации, търговски дружества и други юридически лица при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4;
6. (доп. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) съставя и използва документи за чужда самоличност и други официални документи, необходими за прикритие на служители от Службата, които изпълняват оперативно-разузнавателна дейност, включително отразяване на необходимите промени в електронните бази данни, при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4;
7. разработва и произвежда специална техника, спомагателни средства и документи за осигуряване на оперативната си дейност;
8. използва документи за защита и скриване на принадлежността на личния си състав, сградите и съоръженията, предоставени за управление от Службата;
9. развръща и използва органи за електронно разузнаване за добиване на информация в интерес на националната сигурност от външни електронни системи и средства при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4;
10. развива способности да добива разузнавателна информация, самостоятелно или съвместно със структури на НАТО, ЕС и партньорски служби, чрез използване на космически, авиационни, морски или земни системи за получаване на изображения при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4;
11. сключва договори с юридически и физически лица за услуги и доставки, свързани с дейността на Службата, в съответствие със Закона за обществените поръчки и със Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 14. Разузнавателните структури в Българската армия изграждат и поддържат способности за разузнавателна поддръжка на операциите.
1. планиране и организиране на разузнаването, разузнавателната поддръжка и управлението на разузнавателните сили и средства на подчинените военни формирования;
2. добиване, обработване и разпространяване на разузнавателна информация, поддържане на база данни и управление на разузнавателния процес;
3. наблюдение и добиване на информация за обстановката на и извън територията, във и извън териториалните води и във и извън въздушното пространство на Република България с цел предотвратяване и пресичане на евентуални заплахи за отбраната на страната;
4. добиване на информация от комуникационни, информационни и радиотехнически системи и средства чрез развръщане на разузнавателни органи за електронно разузнаване и постове за наблюдение от открити източници;
5. добиване на разузнавателна информация от видеофилми и изображения, включително в реално време, чрез развръщане на сили и средства за тяхното получаване, обработване и дешифриране;
6. (нова – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) участие в съвместни операции.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Дейността на органите за военно разузнаване на оперативно и тактическо ниво се регламентира с актове на началника на отбраната.
Глава трета.УСТРОЙСТВО И УПРАВЛЕНИЕ НА ВОЕННОТО РАЗУЗНАВАНЕ
Раздел I.Устройство на военното разузнаване
(2) Към дирекциите може да се създават териториални структури.
(3) Към Службата може да се създават военни формирования и задгранични структури на пряко подчинение на директора и.
(4) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Устройството на Службата, организацията на работа и общата численост на служителите се определят с правилника за устройството и дейността на Служба “Военно разузнаване”, приет от Министерския съвет.
1. (изм. и доп. – ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 01.09.2021 г.) на оперативното ниво – в Съвместното командване на силите, в командванията на видовете въоръжени сили и в Съвместното командване на специалните операции чрез подчинените им разузнавателни органи и военни формирования;
2. на тактическото ниво – във военните формирования чрез органите им за разузнаване.
Раздел II.Ръководство на военното разузнаване
1. министър-председателя;
2. министъра на отбраната;
3. началника на отбраната.
Чл. 21. Министър-председателят:
1. осъществява общото ръководство на военното разузнаване на стратегическо ниво;
2. (изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) утвърждава годишните планове относно дейността на Службата;
3. изисква и получава становища и доклади от директора на Службата по въпроси, свързани с изпълняваните от нея функции и задачи.
1. осъществява непосредственото ръководство на военното разузнаване на стратегическо ниво и общото ръководство на военното разузнаване в Българската армия;
2. поставя информационни задачи;
3. издава нормативни актове, свързани с дейността на военното разузнаване;
4. осъществява контрол върху финансово-административната дейност и разпореждането с материално-техническите ресурси на Службата;
5. внася в Министерския съвет предложения за приемане на нормативни актове, свързани със Службата, и годишен доклад за изпълнението на поставените и задачи.
1. ръководи военното разузнаване в Българската армия на оперативно и тактическо ниво;
2. поставя задачи на военното разузнаване в Българската армия и осъществява контрол върху изпълнението им.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 69 от 2020 г., изм. – ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 01.09.2021 г.) При осъществяване на дейностите по ал. 1 и при изпълнение на задълженията по чл. 85, ал. 1, т. 8 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България началникът на отбраната се подпомага от Службата, която организира и прилага система за планиране, координиране и отчитане на дейността на разузнавателните структури в Българската армия, като и поставя конкретни задачи.
Раздел III.Ръководство на Служба “Военно разузнаване” (Загл. изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.)
Раздел III.Ръководство на служба “Военна информация”
(2) Директорът може да бъде преназначен на същата длъжност само за срок от още 5 години.
(3) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 71 от 2019 г., изм. – ДВ, бр. 38 от 2020 г., в сила от 24.04.2020 г.) Длъжността директор на Службата може да бъде определена за офицер от висшия команден състав на въоръжените сили или за цивилен служител, който има всички права по трудово правоотношение освен тези, които противоречат или са несъвместими с неговото правно положение.
(4) (Доп. – ДВ, бр. 71 от 2019 г.) Директорът на Службата се назначава и освобождава с указ на президента на Република България по предложение на Министерския съвет. Предложението се внася в Министерския съвет от министъра на отбраната.
(5) (Нова – ДВ, бр. 71 от 2019 г.) Когато в срока по ал. 1 директорът на Службата навърши пределната възраст за съответното военно звание, се освобождава от военна служба и продължава да изпълнява длъжността до изтичането на срока, за който е назначен.
(6) (Предишна ал. 5 – ДВ, бр. 71 от 2019 г.) Правомощията на директора на Службата се прекратяват предсрочно:
1. по негово искане, заявено писмено;
2. при невъзможност да изпълнява задълженията си повече от 6 месеца;
3. (изм. – ДВ, бр. 71 от 2019 г.) при придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване;
4. (изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г., изм. – ДВ, бр. 84 от 2023 г., в сила от 06.10.2023 г.) при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията;
5. при влизане в сила на присъда, с която е наложено наказание за умишлено престъпление от общ характер;
6. при настъпване на несъответствие с изискванията по чл. 26;
7. при смърт или поставяне под запрещение.
(7) (Предишна ал. 6 – ДВ, бр. 71 от 2019 г.) Директорът на Службата:
1. ръководи, организира и отговаря за цялостната и дейност;
2. предлага на министъра на отбраната за утвърждаване длъжностните разписания на Службата;
3. сключва договори за военна служба и упражнява правомощия във връзка с приемането, изпълнението, преминаването и прекратяването на военната служба на военнослужещите, с изключение на тези по чл. 25, ал. 1, т. 1, и упражнява правомощията на орган по назначаването и на работодател по отношение на цивилните служители по служебно и трудово правоотношение съгласно Закона за държавния служител и Кодекса на труда;
4. ръководи и организира подготовката и повишаването на квалификацията на служителите от Службата;
5. организира и отговаря за съставянето, изпълнението, отчета и контрола на бюджета на Службата;
6. командирова за изпълнение на служебни задачи служители от Службата в страната и в чужбина, освен в случаите на дългосрочно командироване в задграничните представителства на Република България;
7. ръководи, организира и контролира дейностите по защита на класифицираната информация в Службата;
8. организира инспекции, свързани с дейността на Службата;
9. управлява и отговаря за информационните фондове и фондовете за съхранение на оперативната документация, делата и преписката на оперативния отчет и архив, създадени в Службата;
10. възлага обществени поръчки в рамките на своята компетентност по Закона за обществените поръчки и подзаконовите актове по прилагането му;
11. управлява предоставените на Службата държавни имоти и дейността, свързана с ресурсното им осигуряване;
12. (нова – ДВ, бр. 98 от 2016 г.) ръководи управлението на жизнения цикъл на отбранителните продукти в Службата при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната;
13. (нова – ДВ, бр. 98 от 2016 г.) ръководи и отговаря за въвеждането във и извеждането от експлоатация на отбранителните продукти в Службата.
(8) (Предишна ал. 7, изм. – ДВ, бр. 71 от 2019 г.) При осъществяване на правомощията си по ал. 7 директорът на Службата издава инструкции, заповеди и разпореждания.
1. военнослужещи, които се назначават от министъра на отбраната по предложение на директора на Службата, по реда на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, или
2. цивилни служители, които се назначават по реда на Кодекса на труда от директора на Службата след съгласуване с министъра на отбраната.
(2) Директорът възлага с писмена заповед изпълнението на отделни функции и правомощия на заместник-директорите.
(3) Функциите и правомощията на директора в негово отсъствие се изпълняват от определен с негова писмена заповед заместник-директор за всеки конкретен случай.
(4) При освобождаване на директора от длъжност или когато директорът е в обективна невъзможност да изпълнява функциите си, министърът на отбраната определя един от заместник-директорите, който да изпълнява неговите функции.
1. имат само българско гражданство;
2. имат висше образование с образователно-квалификационна степен “магистър”;
3. притежават 10-годишен професионален стаж в системата за защита на националната сигурност или въоръжените сили;
4. не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер независимо от реабилитацията, както и не са освобождавани от наказателна отговорност за умишлени престъпления от общ характер;
5. не са лишени от правото да заемат държавна длъжност;
6. са проверени за принадлежност към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия по Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия и резултатът от проверката е обявен по реда на същия закон;
7. са получили разрешение за достъп до класифицирана информация с ниво на класификация “Строго секретно”;
8. не членуват в политически партии и/или коалиции или организации с политически цели;
9. не са еднолични търговци, съдружници, управители, прокуристи или членове на надзорни и управителни съвети или съвети на директорите или контролни органи на търговски дружества, кооперации или юридически лица с нестопанска цел, които осъществяват стопанска дейност;
10. не са наети по трудово или по служебно правоотношение, или по граждански договор, освен за осъществяване на преподавателска или научноизследователска дейност.
(2) (Нова – ДВ, бр. 103 от 2017 г., в сила от 01.01.2018 г.) Обстоятелствата по ал. 1, т. 4 се установяват служебно.
Раздел IV.Ръководство на военното разузнаване на оперативно и на тактическо ниво
(2) Разузнаването на тактическо ниво се ръководи от командирите (началниците) на военните формирования.
(3) При осъществяване на правомощията си по ръководство на военното разузнаване лицата по ал. 1 и 2 издават заповеди, разпореждания и указания.
Раздел V.Инспектор (Нов – ДВ, бр. 69 от 2020 г.)
(2) Инспекторът е на пряко подчинение на директора на Службата.
(3) За инспектор може да бъде назначаван служител, който има висше образование и стаж не по-малко от 5 години в Службата.
(4) (Доп. – ДВ, бр. 98 от 2016 г.) Инспекторът може да бъде военнослужещ или цивилен служител по служебно правоотношение, който се назначава от министъра на отбраната по предложение на директора на Службата.
(5) (Нова – ДВ, бр. 98 от 2016 г.) Министърът на отбраната може да възложи на директора на Службата своите правомощия или отделни свои правомощия по служебното правоотношение с инспектора с изключение на назначаването, преместването по чл. 81б от Закона за държавния служител, прекратяването на правоотношението, както и налагането на дисциплинарно наказание по чл. 90, ал. 1, т. 5 от Закона за държавния служител.
1. спазването на нормативните актове и заповедите на министъра на отбраната и директора на Службата;
2. спазването на вътрешния ред и дисциплина;
3. предотвратяването и установяването на конфликт на интереси;
4. спазването на Етичния кодекс за поведение на служителите;
5. управлението и разпореждането с материални средства;
6. условията и реда за извършването на финансови разходи за изпълнение на специфични цели на Службата;
7. условията на труд;
8. управлението на човешките ресурси;
9. спазването на основните права и свободи на човека;
10. корупционни рискове и мерките за ограничаването им.
(2) Инспекторът проучва предложенията, сигналите, жалбите и молбите, подадени от физически или юридически лица до директора на Службата, и изготвя отговори по тях.
(3) Инспекторът няма правомощие да извършва финансов контрол с изключение на контрола по ал. 1, т. 5 и 6.
(2) В случаите по ал. 1 инспекторът има право да докладва на министъра на отбраната.
(2) Инспекторът представя годишен доклад за резултатите от дейността си на министъра на отбраната и директора на Службата.
Глава четвърта.ДЕЙНОСТИ НА ВОЕННОТО РАЗУЗНАВАНЕ
Раздел I.Дейности на Служба “Военно разузнаване” (Загл. изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.)
Раздел I.Дейности на служба “Военна информация”
1. (изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) извършване на оперативно-разузнавателна дейност с цел добиване на разузнавателна информация от военен характер, както и за хибридни форми на война и за асиметрични рискове и заплахи и стратегическа разузнавателна информация, необходима за защитата на отбраната на страната и на националната сигурност от външни посегателства, рискове и заплахи;
2. извършване на информационно-аналитична дейност при условия и по ред, определени с акт на директора на Службата;
3. участие в организацията и осъществяването на военнодипломатическата дейност;
4. информационно осигуряване и разузнавателната поддръжка на въоръжените сили на Република България и подпомагане на началника на отбраната в дейността му по планиране и ръководство на военното разузнаване в Българската армия;
5. организиране и осъществяване на специалната подготовка и следдипломната квалификация на служителите и;
6. организиране и провеждане – самостоятелно или във взаимодействие с партньорски служби, на специални операции на и извън територията на страната при спазване на изискванията по чл. 11;
7. ресурсно осигуряване на дейностите на Службата;
8. (изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) осигуряване сигурността на Службата, нейния личен състав и защитата на класифицираната информация, както и контраразузнавателното обезпечаване на оперативно-разузнавателната дейност;
9. проучване за надеждност и издаване на разрешение за достъп до класифицирана информация на служителите си.
(2) Службата създава и поддържа собствен архив и специална картотека за съхраняване на документи, сведения и данни за чужди граждани.
(3) Достъпът до архива и картотеките се разрешава по ред, определен със заповед на директора на Службата.
(4) Материали от архива на Службата, представляващи историческа и научна ценност, се предават за съхранение в Държавния архив при спазване разпоредбите на Закона за защита на класифицираната информация.
Раздел II.Предоставяне на и достъп до информацията на Служба “Военно разузнаване” (Загл. изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.)
Раздел II.Предоставяне на и достъп до информацията на служба “Военна информация”
(2) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Службата предоставя разузнавателна информация на разузнавателните структури на НАТО и ЕС, на разузнавателните органи на държавите – членки на НАТО и ЕС, и на партньорските служби.
(3) Редът за предоставяне на информация по ал. 1 и 2 се определя с акт на министъра на отбраната.
1. президента на републиката;
2. председателя на Народното събрание;
3. министър-председателя;
4. министъра на отбраната.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Президентът изисква и получава информация и становища от директора на Служба “Военно разузнаване” по въпроси, свързани с отбраната и националната сигурност.
(2) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 01.09.2021 г.) Ръководителите на структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, командирът на Съвместното командване на силите, командирите на видовете въоръжени сили, командирът на Съвместното командване на специалните операции, командирът на Командването за логистична поддръжка, командирът на Командването за комуникационно-информационна поддръжка и киберотбрана и командирите/началниците на военни формирования получават класифицирана разузнавателна информация при спазване на принципа “необходимост да се знае”.
(3) Информационни документи – справочници, сборници, бюлетини, сводки, доклади и други, се предоставят на структури от въоръжените сили по разчет, утвърден от началника на отбраната.
(4) Не се допуска предоставяне на информация за източниците, методите, средствата и способите за добиване на разузнавателните сведения и данни, за списъчния състав на Службата и за лица, които и сътрудничат или са и сътрудничили, както и информация, която би застрашила националната сигурност или би могла да увреди, или да създаде опасност от възникване на значителни вреди за служители, сътрудници или други лица, придобили тази информация, доколкото това не противоречи на Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия.
(5) Лицата, допуснати до сведения на Службата, носят отговорност за тяхното разгласяване и неправомерно ползване в съответствие със Закона за защита на класифицираната информация.
Глава пета.СЛУЖИТЕЛИ ВЪВ ВОЕННОТО РАЗУЗНАВАНЕ
Раздел I.Статус на служителите
1. военнослужещи;
2. цивилни служители по служебно правоотношение в съответствие със Закона за държавния служител;
3. цивилни служители по трудово правоотношение.
(2) Статусът на служителите по ал. 1 се урежда в съответствие със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, Закона за държавния служител, Кодекса на труда, този закон и правилника по чл. 17, ал. 4.
(3) Служителите по ал. 1, т. 2 и 3 изпълняват функции, свързани с осигуряване дейността на Службата, които са различни от задачите на военното разузнаване по чл. 12. При необходимост директорът на Службата може да определи и длъжности, на които служителите по ал. 1, т. 2 и 3 да изпълняват задачи по чл. 12.
(2) Изискванията за несъвместимост по чл. 188, ал. 2, т. 2, 3 и 4 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, по чл. 7, ал. 2, т. 2 и 6 от Закона за държавния служител и по чл. 107а, ал. 1, т. 2 от Кодекса на труда не се прилагат за военнослужещите, съответно за цивилните служители от Службата, които заемат длъжности под или на прикритие.
(3) Условията и редът за изпълнение на служебните задължения от служители, които заемат длъжности под или на прикритие, се определят с правилника по чл. 17, ал. 4.
(2) Директорът на Службата може да определя специфична организация на служебното време на военнослужещите и работното време на цивилните служители, чиито постоянни работни места се намират във военни формирования или обекти, разположени във височинни райони извън населени места, при спазване на общите правила за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.
(3) Служителите, които заемат длъжности под или на прикритие, ползват отпуск в размер, при условия и по ред, определени за тези длъжности.
(4) Финансовите взаимоотношения между Службата и служителите, които заемат длъжности на прикритие, се уреждат при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4.
(5) Служителите ползват лечебните, санаториалните и профилактичните заведения на Министерството на отбраната по реда на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и правилника по чл. 17, ал. 4.
(2) Военнослужещите и цивилните служители при освобождаване от военната служба или прекратяване на правоотношението им подписват декларация по ал. 1.
(2) Проверката с полифизиограф се извършва от специализиран орган на Службата при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната.
Раздел II.Изисквания за постъпване в Служба “Военно разузнаване” (Загл. изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.)
Раздел II.Изисквания за постъпване в служба “Военна информация”
(2) (Доп. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Служител, който работи в орган или структура от системата за защита на националната сигурност, може да бъде приет на военна служба или назначен на длъжност в Службата, ако отговаря на изискванията и условията за нейното заемане и след сключване на писмено споразумение между него, директора на Службата и ръководителя на съответния орган и структура, като не дължи възстановяване на разходите за издръжка, обучение, квалификация и/или преквалификация.
1. изискванията на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България;
2. специфични изисквания, определени с акт на министъра на отбраната.
(2) Приемането на военна служба и назначаването на длъжност в Службата се осъществяват след извършване на подбор при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4.
(3) Кандидатите за приемане на военна служба и за назначаване на длъжност в Службата подлежат на психологическо изследване от специализиран орган на Службата при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната. Изследването се извършва за установяване на психологическата съвместимост с изискванията на съответното направление на дейност. На служба се назначават само кандидати, които са психологически съвместими с изискванията на направлението на дейност.
(4) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) В Службата на военна служба се приемат и се назначават на длъжност само лица, които са получили разрешение за достъп от служителя по сигурността на информацията до изискващото се за длъжността ниво на класифицирана информация.
(5) Български граждани с двойно гражданство могат да бъдат приемани в Службата за изпълнение на военна служба или служба в резерва и да бъдат назначавани на длъжности, определени от министъра на отбраната, при спазване на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
(6) В Службата не могат да се назначават като военнослужещи или като цивилни служители лица, които са в непосредствена йерархическа връзка на ръководство и контрол с друг военнослужещ или цивилен служител, като съпруг, роднина по права линия без ограничения, по съребрена линия до втора степен включително, или по сватовство до втора степен включително.
(2) (Нова – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Изискванията, условията и редът за приемане на военна служба се определят с акт на министъра на отбраната.
1. висши военни училища и военни академии в Република България и в други държави;
2. специализирани центрове на Министерството на отбраната;
3. граждански висши училища в Република България и в други държави.
(2) Обучението на кадри за нуждите на Службата за придобиване на образователно-квалификационна степен “магистър” може да се извършва и в структура към Военната академия “Г. С. Раковски”, като щатната и численост, кадровото, финансовото и материалното осигуряване на подготовката и обучението са за сметка на Службата.
(2) В случаите по ал. 1 не се провеждат процедури по обявяване и провеждане на конкурси.
Раздел III.Назначаване и изпълнение на службата
(2) Длъжностите за военнослужещи от класификатора по ал. 1 могат да бъдат в обхвата на повече от едно военно звание.
(3) Въз основа на класификатора по ал. 1 директорът на Службата изготвя и представя на министъра на отбраната длъжностните разписания на Службата за утвърждаване.
(2) Трудовите договори с цивилните служители по трудово правоотношение се сключват, изменят и прекратяват от директора на Службата или от други длъжности лица в рамките на законно определените им правомощия.
Раздел IV.Отличия и награди
(2) Директорът на Службата може да предлага за награждаване от министъра на отбраната и началника на отбраната съгласувано с командирите (началниците) от Българската армия служители от подчинените им структури и военни формирования.
1. нейни служители;
2. български и чуждестранни граждани – за особени заслуги или съществен принос за изпълнението на задачи на Службата;
3. пенсионираните военнослужещи, служили в Службата.
(2) Условията и редът за награждаване по ал. 1 се определят с правилника по чл. 17, ал. 4.
(3) Наградите и отличията по ал. 1 се определят с акт на директора на Службата.
Глава шеста.КООРДИНАЦИЯ И ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
Раздел I.Координация и взаимодействие с държавните органи и институции
1. министъра на отбраната и ръководителя на съответното министерство;
2. директора на Службата и ръководителя на съответната служба за сигурност и обществен ред или ведомство.
(2) При изпълнение на възложените и правомощия Службата може да взаимодейства и координира своите дейности със структурите по ал. 1 в следните направления:
1. обмен на информация и използване на информационни фондове;
2. оперативно взаимодействие;
3. научно-техническо сътрудничество;
4. подготовка на личен състав;
5. логистично осигуряване.
(2) В случаите по ал. 1 служителите се легитимират със служебна карта при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Взаимодействието при разузнавателната поддръжка на българските военни контингенти с международните щабове, на които са подчинени, се осъществява от Съвместното командване на силите и при необходимост от Службата.
(3) (Изм. – ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 01.09.2021 г.) Координацията и взаимодействието между разузнавателните органи в Българската армия при операции се осъществяват от командира на Съвместното командване на силите, командирите на видовете въоръжени сили и командира на Съвместното командване на специалните операции.
Раздел II.Координация и взаимодействие с разузнавателните структури на НАТО и ЕС, с разузнавателните органи на държавите – членки на НАТО и ЕС, и с партньорските служби (Загл. изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.)
Раздел II.Координация и взаимодействие с разузнавателните структури на НАТО и ЕС, с разузнавателните органи на страните – членки на НАТО и ЕС, и с партньорските служби
1. международни договори и споразумения, по които Република България е страна, сключени по реда на Закона за международните договори на Република България;
2. актове на Министерския съвет за обмен на информация в интерес на националната сигурност и отбраната;
3. двустранни или многостранни договорености с партньорски служби.
1. обмен на информация;
2. добиване на информация;
3. провеждане на съвместни операции;
4. аналитико-прогностична;
5. обучение в специализирани школи и учебни заведения;
6. научно-техническо сътрудничество.
Глава седма.ОСИГУРЯВАНЕ НА СЛУЖБА “ВОЕННО РАЗУЗНАВАНЕ” (ЗАГЛ. ИЗМ. – ДВ, БР. 69 ОТ 2020 Г.)
Глава седма.ОСИГУРЯВАНЕ НА СЛУЖБА “ВОЕННА ИНФОРМАЦИЯ”
(2) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Служителят по сигурността на информацията се подпомага от административно звено по сигурността на информацията и осъществява дейността си самостоятелно или във взаимодействие с други служби за сигурност и обществен ред при условия и по ред, определени с правилника по чл. 17, ал. 4.
(3) (Изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Служителят по сигурността на информацията може да е ръководител на административното звено по ал. 2.
(4) (Изм. – ДВ, бр. 88 от 2018 г., изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) При изпълнение на изискванията за сертифициране на комуникационните и информационните системи (КИС), в които се създава, обработва, съхранява и пренася класифицирана информация, както и на изискванията за въвеждане в експлоатация на криптографски мрежи служителят по сигурността предоставя на органа по акредитиране на сигурността на КИС, съответно на органа по криптографска сигурност необходимата за изпълнение на възложените им по закон функции информация при спазване на принципа “необходимост да се знае”.
(2) Предоставянето на бюджетни средства за изпълнение на специфичните цели на Службата и начинът на организация на тяхното вътрешноведомствено администриране, разходване, отчитане и контрол се определят с акт на министъра на отбраната по предложение на директора на Службата.
(2) (Нова – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) Служебният или трудовият стаж, придобит в орган или структура от системата за защита на националната сигурност, се признава за продължителна служба, прослужено време или трудов стаж и професионален опит при определяне на допълнителните възнаграждения на служителите.
(2) Службата разработва и използва собствени криптографски ключове, средства и системи за защита на информацията съгласно закона и в рамките на своята компетентност.
(2) За обмен на информация с външни организации Службата участва в изграждането на съвместни комуникационни и информационни системи.
(2) Редът за създаване, използване и закриване на информационните фондове и за контрол върху тях се определя с правилника по чл. 17, ал. 4.
1. не се иска съгласието на физическото лице;
2. физическото лице не се информира преди и по време на обработването на личните му данни;
3. личните данни не се предоставят на трети лица;
4. личните данни се съхраняват и след приключване на обработването им в срокове, определени от директора на Службата като администратор на личните данни.
(2) Личните данни се заличават, ако вече не съществува причина за тяхното запазване съгласно закона или в изпълнение на съдебен акт.
(3) Личните данни от информационните фондове могат да се предоставят само на органите от системата за защита на националната сигурност, както и на органите на съдебната власт за нуждите на конкретно наказателно дело, както и на чуждестранни органи – по силата на международен договор, по който Република България е страна.
(4) (Изм. – ДВ, бр. 17 от 2019 г.) Обработването на лични данни се осъществява при условията и по реда на този закон.
(5) (Нова – ДВ, бр. 17 от 2019 г.) Контролът по защитата на правата на физическите лица при обработването на личните им данни и при осъществяването на достъп до тези данни се упражнява от Комисията за защита на личните данни при условията и по реда на Закона за защита на личните данни.
(2) Регистрацията на моторни превозни средства на Службата се извършва по ред, определен в правилника по чл. 17, ал. 4.
Глава осма.КОНТРОЛ И ОТЧЕТНОСТ
(2) При осъществяване на правомощията си органите и лицата, които осъществяват предварителен финансов контрол, вътрешен одит, държавна финансова инспекция и външен одит, съответно не контролират, не инспектират и не одитират разходите на бюджетните средства за изпълнение на специфичните цели и свързаните с тях специфични дейности.
Допълнителни разпоредби
1. (изм. – ДВ, бр. 69 от 2020 г.) “Разузнавателна общност на НАТО и ЕС” е съвкупност от разузнавателните органи от командната структура на НАТО и на ЕС, държавите – членки на НАТО и ЕС, и партньорски държави.
2. “Разузнавателен орган” е структура или военно формирование, създадени за изпълнение на конкретни разузнавателни задачи.
3. “Разузнавателна информация” е продуктът, получен след обработване и анализиране от органите на военното разузнаване на добити данни и сведения от закрити и открити източници.
4. “Разузнавателна поддръжка” е процес на осигуряване с разузнавателна информация на националните, коалиционните и съюзническите формирования в хода на операциите.
5. “Специални операции” са комплекс от дейности на разузнавателни органи с използване на специфични средства, способи и методи за добиване на особено важна (критична) разузнавателна информация, която не може да бъде получена по друг начин.
6. “Официални представители в структурите на централната администрация и ведомствата” са служители на Службата, на които е възложено като служебно задължение да я представляват в съответната структура на централната администрация или ведомство и да осъществяват връзката и взаимодействието между Службата и съответната администрация.
7. “Партньорски служби” са разузнавателни служби на други държави, с които Службата има двустранни споразумения за взаимодействие.
8. “Изображение” е двумерно представяне на местност, обект или физически феномен, формирано чрез използване от разстояние посредством космически, авиационни, морски или земни платформи на различни видове сензори – оптико-електронни, инфрачервени, радиолокационни, лазерни, акустични и други.
9. “Височинни райони” са райони с надморска височина над 1500 м.
10. “Финансови разходи по чл. 29, ал. 1, т. 6” са разходите за изпълнение на специфични цели на Службата, свързани с националната сигурност и отбрана.
Преходни и Заключителни разпоредби
(2) (Изм. – ДВ, бр. 98 от 2016 г.) В Службата, с изключение на подчинените и военни формирования, статусът на цивилните служители по служебно правоотношение се урежда с този закон, Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и Закона за държавния служител, а на цивилните служители по трудово правоотношение – с този закон, Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и чл. 107а от Кодекса на труда.
(3) Директорът на служба “Военна информация”, заварен на тази длъжност към деня на влизане в сила на закона, изпълнява длъжността до назначаването на директор на Службата при условията и по реда на този закон.
1. В чл. 22, ал. 2 т. 18 се отменя.
2. Членове 100 и 101 се отменят.
3. Член 166 се отменя.
4. Създава се чл. 205а:
“Чл. 205а. (1) Съпругът/съпругата-военнослужещ на дългосрочно командирован служител при условията и по реда на Закона за дипломатическата служба има право на неплатен отпуск по време на задграничния мандат на служителя.
(2) Съпругът/съпругата-военнослужещ по ал. 1 се взема в разпореждане по специален щат на министъра на отбраната по време на неплатения отпуск и след изтичането на срока на отпуска се назначава на длъжност в съответствие с притежаваното военно звание и квалификация, и срокът на договора за военна служба се удължава със срока на неплатения отпуск.
(3) Времето на неплатения отпуск на съпруга/съпругата-военнослужещ по ал. 1 не се зачита за действително изслужено на военна служба.
(4) Вноските за здравно осигуряване на съпруга/съпругата-военнослужещ по ал. 1 за времето, през което са в неплатен отпуск, са за тяхна сметка.”
5. В чл. 260, ал. 1 думите “чл. 163, 165 и 166” се заменят с “чл. 163 и 165”.
6. В чл. 290 ал. 3 се отменя.
“§ 3а. За служба “Военна информация” условията и редът за приемане на служба в доброволния резерв, сключването, изменението и прекратяването на договора за служба или за предоставяне на техника в доброволния резерв, назначаването, преназначаването и освобождаването от длъжност, подготовката, присвояването и повишаването във военно звание на резервисти се определят в правилника за устройството и дейността на Службата.”
(2) До приемането на правилника по ал. 1 се прилага Правилникът за организацията и дейността, специфичните условия и ред за назначаване на личния състав и за изпълнение и прекратяване на службата в служба “Военна информация” (ДВ, бр. 82 от 2010 г.) и другите подзаконови нормативни актове, издадени на основание Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, доколкото не противоречат на този закон.
————————-
Законът е приет от 43-то Народно събрание на 1 октомври 2015 г. и на 5 ноември 2015 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНОТО РЕГУЛИРАНЕ И АДМИНИСТРАТИВНИЯ КОНТРОЛ ВЪРХУ СТОПАНСКАТА ДЕЙНОСТ
§ 68. Законът влиза в сила от 1 януари 2018 г.
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
§ 9. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”.
Допълнителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ВОЕННОТО РАЗУЗНАВАНЕ
§ 27. В останалите текстове на закона думите “служба “Военна информация” и “Служба “Военна информация” се заменят със “Служба “Военно разузнаване”.
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
§ 30. (Попр. – ДВ, бр. 25 от 2021 г.) Законът влиза в сила от 1 септември 2021 г., с изключение на § 6, 19 и 20, които влизат в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”.
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА КОРУПЦИЯТА
Преходни и Заключителни разпоредби
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 79. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник” с изключение на § 9, който влиза в сила от 1 март 2024 г.