ЗАКОН ЗА КОНСТИТУЦИОНЕН СЪД
Отразена деноминацията от 5.07.1999 г.
Глава първа.ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
(2) Конституционният съд е независим от законодателната, изпълнителната и съдебната власт и се ръководи само от разпоредбите на Конституцията и този закон.
Чл. 3. Конституционният съд има самостоятелен бюджет.
Глава втора.ОРГАНИЗАЦИЯ, СТРУКТУРА И СЪСТАВ
(2) Мандатът на всеки съдия е 9 години.
(3) За членове на Конституционния съд се избират, съответно назначават, български граждани, които нямат друго гражданство и отговарят на условията по чл. 147, ал. 3 от Конституцията.
(2) (Обявена за противоконституционна с РКС № 1 от 2006 г. – ДВ, бр. 23 от 2006 г.) Членовете на Конституционния съд продължават да изпълняват своите функции до встъпването в длъжност на техните приемници.
(2) Съдията полага клетвата в едноседмичен срок от назначаването или избирането му в присъствието на председателя на Народното събрание, на президента и на председателите на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд.
(3) (Доп. – ДВ, бр. 114 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г.) Съдиите от Конституционния съд освобождават заеманите от тях длъжности и прекратяват дейностите, несъвместими със заеманата от тях длъжност по чл. 147, ал. 5 от Конституцията, в срока по ал. 2 освен като преподаватели във висши училища. Конституционните съдии, които са преподаватели във висши училища, ползват неплатен отпуск до прекратяване на пълномощията им.
(4) Актът за избиране и назначаване се обнародва в “Държавен вестник” в 15-дневен срок.
Чл. 7. (1) Първото заседание на Конституционния съд, на което се избира председател на съда, се ръководи от най-възрастния съдия.
(2) Съдиите от Конституционния съд избират председателя на съда в съответствие с чл. 147, ал. 4 от Конституцията. Избран е кандидатът, получил гласовете на повечето от половината от всички съдии.
(3) В случай че при първото гласуване никой от кандидатите не е получил необходимото мнозинство, провежда се второ гласуване, в което участват двамата кандидати, получили най-много гласове. При второто гласуване за избран се смята кандидатът, който е получил повече гласове, при равенство на гласовете – този, който е с по-голям професионален стаж, а при равен стаж – по-възрастният.
1. представлява съда;
2. ръководи съдебните заседания;
3. упражнява бюджета;
4. разпределя работата между съдиите;
5. назначава главния секретар и служителите на съда;
6. ръководи административно дейността на съда;
7. обнародва актовете на съда.
(2) При отсъствие председателят на съда се замества от най-възрастния съдия.
(2) Имунитетът на съдиите се снема при наличието на достатъчно данни за извършено тежко умишлено престъпление, представени пред Конституционния съд от главния прокурор.
(2) Съдиите от Конституционния съд получават 90 на сто от месечното възнаграждение на председателя на съда.
(3) Съдиите от Конституционния съд се ползват със статута на председателя на Народното събрание.
(4) (Доп. – ДВ, бр. 25 от 2001 г., в сила от 1 септември 2000 г., изм. и доп. – ДВ, бр. 50 от 2012 г.) Съдиите от Конституционния съд имат право на пенсиониране след изтичане на мандата им независимо дали са навършили пенсионна възраст и без да прекратяват осигуряването си другаде, както и на обезщетения в размер до двадесет месечни възнаграждения по ред, определен с Правилника за организацията и дейността на Конституционния съд.
(2) Прекратяването на мандата по чл. 148, ал. 1, точки 2, 3, 4 и 5 от Конституцията става с решение на Конституционния съд.
(3) (Доп. – ДВ, бр. 50 от 2012 г.) Прекратяването на мандата по чл. 148, ал. 1, точки 1 и 6 от Конституцията се обявява от председателя на съда, като в случаите по чл. 148, ал. 1, т. 1 от Конституцията прекратяването настъпва с полагане на клетва от новоизбрания или новоназначения съдия.
(4) Решенията и определенията за прекратяване на мандата на съдия от Конституционния съд се обнародват в “Държавен вестник” в 15-дневен срок.
Глава трета.ДЕЙНОСТ НА СЪДА
1. дава задължителни тълкувания на Конституцията;
2. произнася се по искане за установяване на противоконституционност на законите и на другите актове на Народното събрание, както и на актове на президента;
3. решава спорове за компетентност между Народното събрание, президента и Министерския съвет, както и между органи на местно самоуправление и централните изпълнителни органи;
4. произнася се по съответствието на сключените от Република България международни договори с Конституцията преди ратификацията им, както и за съответствието на законите с общопризнатите норми на международното право и с международните договори, по които България е страна;
5. произнася се по спорове за конституционността на политическите партии и сдружения;
6. произнася се по спорове за законността на избора за президент и вицепрезидент;
7. установява обстоятелствата по чл. 97, ал. 1, точки 1 и 2 и ал. 2 от Конституцията;
8. произнася се по спорове за законността на избора на народен представител;
9. установява неизбираемост или несъвместимост на народен представител с упражняването на други функции;
10. (нова – ДВ, бр. 19 от 2014 г., в сила от 05.03.2014 г.) произнася се по спорове за законността на избора на член на Европейския парламент от Република България;
11. (предишна т. 10 – ДВ, бр. 19 от 2014 г., в сила от 05.03.2014 г.) произнася се по обвинения, повдигнати от Народното събрание, срещу президента и вицепрезидента;
12. (предишна т. 11 – ДВ, бр. 19 от 2014 г., в сила от 05.03.2014 г.) снема имунитета и установява фактическа невъзможност и несъвместимост на съдия от Конституционния съд.
Чл. 14. (1) Конституционният съд се произнася с решения, определения и разпореждания.
(2) С решение съдът се произнася по съществото на спора.
(3) Решенията на съда се обнародват в “Държавен вестник” в 15-дневен срок от приемането им и влизат в сила 3 дни след обнародването им.
(4) Решенията по спорове за законността на избора на президент, вицепрезидент или народен представител, за установяване на неизбираемост или несъвместимост на народен представител, както и за фактическа невъзможност за изпълнение на задълженията и несъвместимост на съдия от Конституционния съд влизат в сила от датата на постановяването им.
(5) Актовете на съда са окончателни.
(6) Решенията на съда са задължителни за всички държавни органи, юридически лица и граждани.
(7) Актовете на съда заедно с мотивите се издават в годишник.
(2) Решенията и определенията на съда се вземат с мнозинство повече от половината от всички съдии.
(3) Не се допуска въздържане от гласуване.
(2) Исканията за обявяване на неконституционност на законите и актовете по чл. 12, ал. 1, т. 2 могат да се предявяват от деня на обнародването им.
(3) За решаване на спорове за компетентност по чл. 149, ал. 1, т. 3 от Конституцията исканията се правят само след обсъждане предмета на спора между заинтересуваните институции.
(4) (Изм. – ДВ, бр. 19 от 2014 г., в сила от 05.03.2014 г.) Исканията за решаване на спорове относно законността на избора на президент, вицепрезидент, народен представител и член на Европейския парламент от Република България се правят в 15-дневен срок от решението на Централната избирателна комисия.
(2) Заинтересуваните институции се уведомяват за образуването на делото, като се определя срок за представяне на писмени становища и доказателства.
(2) При отклоняване на искането то се връща на подателя с мотивирано определение.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 45 от 2002 г.) Никой не може да откаже предаването на поискана информация или писмени доказателства независимо от това дали съставляват класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна.
(3) (Нова – ДВ, бр. 45 от 2002 г.) В случаите по ал. 2 се спазват условията и редът на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 21. (1) Заседанията на Конституционния съд се провеждат без участието на заинтересуваните страни с изключение на изрично посочените от този закон случаи, както и когато съдът реши друго.
(2) Съдът може да разпореди личното явяване и изслушване на експерти.
(3) За заседанието на съда се води протокол, който се подписва от председателя и секретаря-протоколист.
(4) Когато прецени, че събраните доказателства са достатъчни, съдът се произнася с решение в двумесечен срок.
(5) (Нова – ДВ, бр. 19 от 2014 г., в сила от 05.03.2014 г.) Конституционният съд се произнася относно законността на изборите за народни представители и на избора на народен представител и на избора на член на Европейския парламент от Република България в двумесечен срок от постъпване на искането.
(6) (Предишна ал. 5 – ДВ, бр. 19 от 2014 г., в сила от 05.03.2014 г.) Когато Конституционният съд се е произнесъл с решение или с определение за недопустимостта на направеното искане, по същия предмет не могат да се правят нови искания.
(2) Актовете, обявени за неконституционни, не се прилагат.
(3) При актове, постановени от некомпетентен орган, Конституционният съд обявява тяхната нищожност.
(4) Възникналите правни последици от акта по ал. 2 се уреждат от органа, който го е постановил.
(5) (Изм. – ДВ, бр. 19 от 2014 г., в сила от 05.03.2014 г.) Решението за незаконност на избор на президент, вицепрезидент, народен представител и член на Европейския парламент от Република България и за неизбираемост и несъвместимост на народен представител се изпращат на Народното събрание, на Централната избирателна комисия и на заинтересуваните органи и лица.
(2) Председателят на съда образува производство, определя трима съдии-докладчици, датата за разглеждане и уведомява обвинения.
(3) Преписи от решението, писмените доказателства и протоколите се изпращат на обвинения, който в 15-дневен срок може да представи или поиска събиране и на други доказателства.
(4) В производството са допустими всички видове доказателства. Обвиненият има право да участва в производството със защита.
(5) Съдът уведомява председателя на Народното събрание за датата на заседанието. В производството участва и определен от Народното събрание народен представител, който да поддържа обвинението.
(2) Обвиненият има право на лични обяснения пред съда.
(3) Съдът постановява решението си с тайно гласуване.
(4) С решението си съдът прекратява или отказва да прекрати пълномощията на президента или вицепрезидента.
(5) Решението се съобщава веднага на обвинения, на председателя на Народното събрание, на президента или вицепрезидента и на председателя на Министерския съвет.
(6) Когато съдът прекрати пълномощията на президента или вицепрезидента за държавна измяна, делото се изпраща на главния прокурор.
(2) На съдията се дава възможност да даде лично обяснение пред съда. Той не участва в гласуването.
(2) Преди налагането на глобата на виновното лице се дава възможност да даде писмени обяснения в 14-дневен срок от съобщаването.
(3) Председателят може да събира и други доказателства, ако прецени, че това е необходимо.
(4) Глобата не подлежи на обжалване, но може да бъде намалена или отменена от председателя на съда.
Преходни и Заключителни разпоредби
(2) След изтичане на 3-годишния срок съставът на съда се обновява с двама представители от квотата на Народното събрание и с по един от квотата на президента и на съдебната власт.
(3) След изтичане на 6-годишния срок съставът се обновява с двама представители от квотата на президента и с по един от квотата на Народното събрание и на съдебната власт.
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ИЗБОРНИЯ КОДЕКС
§ 30. Кодексът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”.