ЗАКОН ЗА СДРУЖЕНИЯ ЗА НАПОЯВАНЕ
Глава първа.ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
(2) Сдруженията са юридически лица, учредени и регистрирани по реда на този закон.
Чл. 3. Сдруженията се образуват за следните дейности:
1. (изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) експлоатация, поддържане и реконструкция на хидромелиоративна инфраструктура;
2. изграждането на нови напоителни и отводнителни системи и съоръжения;
3. доставяне и разпределяне на водата за напояване;
4. отвеждане на излишните води от земеделските земи;
5. изпълнение на агромелиоративни и агротехнически мероприятия за подобряване състоянието на земеделските земи;
6. рибовъдство и развъждане на водоплаващи птици.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г., изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., доп. – ДВ, бр. 77 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2023 г.) Сдруженията извършват дейността си под надзора на държавата. Функциите на надзорен орган се осъществяват от министъра на земеделието и храните или определено от него длъжностно лице от състава на министерството.
Глава втора.УЧРЕДЯВАНЕ
(2) (Изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) Учредители на сдружението са най-малко 30 на сто от собствениците и ползвателите по ал. 1, притежаващи и ползващи повече от 50 на сто от земеделските земи на територията на сдружението.
(3) На територията, обслужвана от една напоителна и една отводнителна система или от технологично обособени части от тях, се допуска да функционира само едно сдружение.
(4) Сдруженията се учредяват без определен срок.
(5) В наименованието на сдружението се съдържа указанието “сдружение за напояване”.
(6) Ползвателите на земеделските земи по ал. 1 могат да бъдат учредители на сдружението за напояване, ако са упълномощени от собствениците на земята.
(7) Упълномощаването на ползвателите по ал. 6 се извършва писмено с нотариална заверка на подписите.
Чл. 7. Надзорният орган със заповед открива процедура за учредяване на сдружение:
1. въз основа на заявление от учредителен комитет;
2. чрез публично обявяване по реда на чл. 9, ал. 3.
(2) В заявлението за откриване на процедура се посочват:
1. предметът на дейност и целите на сдружението;
2. територията на сдружението;
3. хидромелиоративната инфраструктура, която ще се ползва от сдружението.
(3) Заявлението се подписва от всички членове на учредителния комитет или от упълномощено от тях лице с нотариална заверка на подписите и се прилагат документи, удостоверяващи, че членовете на учредителния комитет отговарят на изискванията на чл. 6, ал. 1 и 6.
(4) По искане на органа по чл. 7 и в определен от него срок учредителният комитет може да бъде задължен да представи допълнителни данни и документи във връзка с обстоятелствата по ал. 2 и 3.
(5) Когато са постъпили повече от едно заявление за откриване на процедура по чл. 7, т. 1 за една и съща територия, процедурата се открива от надзорния орган чрез публично обявяване по реда на чл. 9, ал. 3.
(2) В случаите по чл. 8, ал. 4 срокът по ал. 1 тече от деня на отстраняване на нередовностите на заявлението, съответно на представянето на допълнително изисканите документи и данни.
(3) Заповедта за откриване на процедурата се обнародва в “Държавен вестник”, в един централен всекидневник и в един местен вестник.
(4) Надзорният орган може да откаже откриването на процедура за учредяване на сдружение, когато:
1. предметът на дейност на сдружението не отговаря на изискванията на чл. 3;
2. територията на сдружението не може да се обслужва от отделна напоителна и/или отводнителна система или от технологично обособени техни части;
3. в учредителния комитет участват лица, които не отговарят на изискванията по чл. 6, ал. 1 и 6;
4. документацията по чл. 8, ал. 2 и 3 е непълна или данните и документите по чл. 8, ал. 4 не бъдат представени в срок.
(5) (Изм. – ДВ, бр. 30 от 2006 г., в сила от 12.07.2006 г., изм. – ДВ, бр. 77 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Отказът за откриване на процедура за учредяване на сдружение може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред съответния административен съд в 14-дневен срок от уведомяването на учредителния комитет.
1. определяне на територията на сдружението;
2. уточняване броя на учредителите;
3. изготвяне на проекти на устав на сдружението и други документи за учредителното събрание;
4. организиране на учредителното събрание.
(2) Поканата се публикува в един централен всекидневник и в един местен вестник.
(3) В дейността си по подготовката на учредяването на сдружението учредителният комитет се подпомага от надзорния орган, включително чрез предоставяне на информацията по чл. 19, ал. 1.
(4) Учредителният комитет обнародва в “Държавен вестник” и публикува в един централен всекидневник и в един местен вестник проекта за учредяване на сдружението, като в поканата се посочват и датата, и мястото на провеждане на учредителното събрание, както и мястото, където са изложени проектите на учредителните документи, и времето, през което те са на разположение.
(5) Предоставянето на учредителните документи се извършва най-късно един месец след публикуването на обявата по ал. 4.
(6) Учредителното събрание се насрочва не по-рано от изтичането на 45 дни след публикуването на обявата по ал. 4.
(7) В учредителното събрание участва представител на надзорния орган.
(2) При липса на кворум се насрочва ново заседание на събранието, което да се проведе не по-рано от 20 дни и не по-късно от 30 дни след датата на първото. Датата на новото заседание се посочва в поканата по чл. 10, ал. 4.
(3) По реда на ал. 2 могат да се насрочат не повече от две заседания на учредителното събрание. В случай че и на второто заседание липсва кворум, процедурата за учредяване на сдружението се прекратява със заповед на надзорния орган.
(2) На учредителното събрание всеки от учредителите има право на един глас.
1. установява спазени ли са изискванията по чл. 6, ал. 2 и чл. 10 – 12;
2. взема решение по отчета на учредителния комитет за освобождаването му от отговорност;
3. взема решение за учредяване на сдружението и приема устава;
4. избира органите на сдружението.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) Решенията по ал. 1, т. 1, 2 и 4 се приемат с мнозинство повече от половината от гласовете на лицата по чл. 6, ал. 2.
(3) (Нова – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) Решенията по ал. 1, т. 3 се приемат с гласовете на всички лица по чл. 6, ал. 2.
Чл. 14. (1) Уставът трябва да съдържа:
1. наименованието, седалището и адреса на управление на сдружението;
2. предмета на дейност;
3. описание на територията на сдружението с приложени скица и списък на собствениците, заверени от надзорния орган;
4. имуществото и реда за разпореждане с него;
5. указанието, че сдружението се учредява като юридическо лице по този закон, управлението и начина на представителството му;
6. реда и условията за свикване и провеждане на заседанията на общото събрание, включително правото на глас и изискване за кворум; реда за вземане на решения и начина за уведомяване на членовете за взетите решения;
7. правилата за избор и за провеждане на заседанията на управителния и контролния съвет, техния състав, мандат и компетентност;
8. правилата за избор на председателя на сдружението и неговите правомощия;
9. условията и реда за отстраняване на членове от управителния и контролния съвет;
10. условията и реда за приемане на членове, техните права и задължения, както и за прекратяване на членството и за изключване на членове;
11. условията и реда за достъп до имотите на членовете с цел експлоатация и поддържане на хидромелиоративната инфраструктура или за други дейности на сдружението, определени в устава;
12. разпоредби относно правото на членовете на обезщетение за причинените им от сдружението вреди;
13. видовете вноски и правилата за определянето и събирането им от членовете на сдружението;
14. правилата за разрешаване на спорове между сдружението и членовете му или между отделни негови членове;
15. условията и реда за обединяване с други сдружения.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) В устава могат да се уредят и други въпроси, доколкото не са уредени в закона.
(3) Уставът не може да установява предимства на учредителите.
(4) Протоколът за учредяване на сдружението и уставът се подписват от учредителите и се представят от управителния съвет на надзорния орган в 14-дневен срок от датата на учредителното събрание.
(5) Уставът се одобрява от надзорния орган в 30-дневен срок от датата на получаването му.
(2) Вписването на сдружението се извършва по писмена молба от управителния съвет, към която се прилагат:
1. протоколът от учредителното събрание;
2. уставът на сдружението, подписан от учредителите и одобрен от надзорния орган;
3. нотариално заверени образци от подписите на лицата, които представляват сдружението, и образец от печата на сдружението;
4. свидетелства за съдимост на членовете на управителния и на контролния съвет;
5. декларации от членовете на управителния и на контролния съвет, че не се намират помежду си в брак или родство по права линия без ограничения, по съребрена линия – до втора степен включително и не са роднини по сватовство – до втора степен включително.
(3) (Изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) В регистъра се вписват данните по чл. 14, ал. 1, т. 1 – 3 и 5.
(2) В 14-дневен срок от одобряване на промените от надзорния орган управителният съвет е длъжен да поиска вписване на обстоятелствата по чл. 15, ал. 3, които влизат в сила след вписването им.
1. (доп. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) текстова информация за земеделските земи на територията на сдружението, техните собственици, съответно ползватели;
2. (доп. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) графична и текстова информация за хидромелиоративната инфраструктура на територията на сдружението (местоположение, вид, основни параметри и състояние).
(2) Сдружението води:
1. книга за членовете на сдружението по имоти, в която се посочват номерът, границите и площта на имотите според картата на землището, данни за собствениците, съответно за ползвателите, и за документите, установяващи правото на собственост или ползването, както и промените, свързани с тези обстоятелства;
2. протоколни книги за заседанията на всеки от колективните органи на сдружението;
3. инвентарен опис и карта на хидромелиоративната инфраструктура на територията на сдружението с данни за местоположението, вида, основните параметри и състоянието;
4. дневник за извършените технически дейности във връзка с поддържането и експлоатацията на хидромелиоративната инфраструктура.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г., изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2023 г.) Редът и начинът за поддържане на регистъра по ал. 1 се определят със заповед, издадена от министъра на земеделието и храните.
(3) Управителният съвет на сдружението е длъжен в 14-дневен срок след извършване на вписването в регистъра по чл. 15, ал. 1 да подаде заявление за вписване в регистъра на надзорния орган.
Чл. 21. (Изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) Сдружение за напояване се учредява доброволно по инициатива на надзорния орган при наличие на обществен интерес от ефективното и екологосъобразното използване на водата като обществен ресурс в полза на земеделските стопани на територията на сдружението за напояване и отводняване чрез изградената хидромелиоративна инфраструктура за интензивно използване и опазване на земеделските земи.
Глава трета.ЧЛЕНСТВО, ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ЧЛЕНОВЕТЕ
(2) Едно лице може да членува в повече от едно сдружение.
(2) Собственикът и ползвателят на един и същ имот не могат да бъдат едновременно членове на сдружението.
(2) Искането за приемане се разглежда от управителния съвет в 14-дневен срок от постъпването му.
(3) Решението на управителния съвет за приемане на нов член подлежи на утвърждаване от общото събрание на първото последвало заседание. За решението си общото събрание уведомява кандидата писмено.
(4) Управителният съвет отказва да приеме за член на сдружението лице, което не отговаря на условията по чл. 23, за което уведомява кандидата писмено.
(5) Отказът на управителния съвет за приемане на нов член може да се обжалва от кандидата пред общото събрание в 14-дневен срок от получаване на писменото уведомление по ал. 4. За решението си общото събрание уведомява кандидата писмено. Ако жалбата е уважена, кандидатът е приет за член от датата на решението на общото събрание.
(6) Решението на общото събрание, с което то е отказало утвърждаване по ал. 3, респективно не е уважило жалбата по ал. 5, подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред районния съд от деня на получаване на писменото уведомление по ал. 3 или по ал. 5.
(2) Разпоредбата на ал. 1 съответно се прилага спрямо правоприемниците на членовете – юридически лица.
1. да участва в дейността на сдружението и да се ползва от всички осигурявани от него услуги, когато е изпълнил задълженията си към сдружението;
2. да участва и да гласува в общото събрание, да избира органите на сдружението и да бъде избиран в тях;
3. да ползва преференциални такси за напояване и други осигурявани от него хидромелиоративни услуги;
4. да бъде уведомяван за заседанията на общото събрание и за решенията му;
5. да иска обяснение от органите на сдружението за неизпълнение на приетите решения;
6. да получава информация по въпроси, които засягат интересите му;
7. да иска отменяне на незаконните, противоуставните и неправилните решения и действия на органите на сдружението;
8. на достъп до счетоводните книги, годишните отчети, протоколите и архивите на сдружението;
9. на обезщетение за претърпени вреди при увреждане на имота му и на отглежданите от него култури при извършвани от сдружението дейности, като се приспаднат получените ползи.
1. да спазва устава и да изпълнява решенията на органите на сдружението;
2. да плаща вноските, предвидени в устава, в определените от общото събрание размер и срокове;
3. да осигурява достъп до имотите си за извършване на дейностите по поддържане и използване на хидромелиоративната инфраструктура, както и за други цели, съобразно предмета на дейност на сдружението;
4. да предоставя на сдружението безвъзмездно ползването на хидромелиоративната инфраструктура, разположена в имотите му;
5. да не нанася щети и да опазва хидромелиоративната инфраструктура на сдружението;
6. да търпи ограниченията за ползване на земите си, свързани с изпълнението на задачите на сдружението;
7. да предоставя на сдружението необходимата за дейността му информация.
1. забележка;
2. предупреждение за изключване;
3. изключване.
(2) Наказанията по ал. 1 се налагат от общото събрание при условия и по ред, предвидени в устава.
1. доброволно напускане;
2. изключване;
3. смърт;
4. прекратяване на юридическите лица без правоприемство;
5. прекратяване на дейността на сдружението;
6. прехвърляне на правото на собственост или прекратяване на ползването върху имотите в обхвата на територията на сдружението.
(2) По молби за напускане на сдружението в случаите по ал. 1, т. 1 и 6 управителният съвет се произнася с решение, което се утвърждава от общото събрание. В случай на отказ се прилага процедурата за обжалване по чл. 25, ал. 6.
(2) Управителният съвет може да наложи и други ограничения на член на сдружението с цел предотвратяване на вредни последици при прекратяване на членство, ако са предвидени в устава. Решенията на управителния съвет подлежат на обжалване по реда на чл. 25, ал. 6.
(2) Обезщетенията по ал. 1 се изплащат на бившия член или на неговите наследници след приемане на годишния счетоводен отчет на сдружението.
(3) Давностният срок за получаване на обезщетенията е пет години.
(4) В случай на непогасени задължения към сдружението може да се извърши прихващане с вземанията от сдружението.
Глава четвърта.ОРГАНИ НА СДРУЖЕНИЕТО
1. общото събрание (събрание на пълномощниците);
2. управителният съвет;
3. контролният съвет;
4. председателят.
(2) В устава на сдружения с по-малко от 20 членове може да се предвиди да не се избират органите по ал. 1, т. 2 и 3, като функциите на управителния съвет се поемат от председателя.
(2) Когато юридическо лице участва в общото събрание, правата му се упражняват от лицето, което има право да го представлява, или от изрично упълномощено лице.
(3) Ако членовете на сдружението са повече от 200, сдружението може да има общо събрание на пълномощниците, ако това е предвидено в устава. Правилата за представителството се уреждат в устава.
(2) Общото събрание се свиква най-малко два пъти годишно.
(3) Решенията се вземат с обикновено мнозинство и се отразяват в протокол.
(4) Извънредно общо събрание може да се свика по искане на управителния или контролния съвет, както и на членовете му, притежаващи една трета от гласовете, както и от надзорния орган, в определените с този закон случаи.
(5) Общото събрание се свиква от управителния съвет с покана, която се публикува в един централен и един местен вестник.
(6) В поканата се посочват:
1. наименованието и седалището на сдружението;
2. мястото, дата и часът на събранието;
3. видът на общото събрание;
4. съобщение за формалностите, които трябва да бъдат изпълнени за участие в събранието и за упражняване на правото на глас;
5. дневният ред на въпросите, предложени за обсъждане, както и предложенията за решения.
(7) Времето от публикуването на поканата до откриването на общото събрание не може да бъде по-малко от 30 дни.
(8) Ако в срок от един месец искането на членовете, притежаващи поне една трета от гласовете, не бъде удовлетворено, надзорният орган свиква общото събрание или овластява членовете или техен представител да го свикат.
(2) Решения за промени в устава, преобразуване или прекратяване на сдружението се вземат, ако на събранието са представени повече от две трети от гласовете.
(3) Общото събрание взема решения с явно гласуване. Решенията могат да се вземат и с тайно гласуване, ако това е предвидено в устава, или по решение на общото събрание.
(4) (Изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г., изм. – ДВ, бр. 77 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Решенията на общото събрание на сдружението, когато противоречат на закона или на устава, подлежат на обжалване пред надзорния орган в 14-дневен срок от деня на събранието, когато членът на сдружението е присъствал или когато е бил редовно поканен, а в останалите случаи – в 14-дневен срок от узнаването, но не по-късно от три месеца от деня на общото събрание. Актът на надзорния орган се съобщава и може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред съответния административен съд в 14-дневен срок от уведомлението.
1. изменя и допълва устава;
2. определя броя на членовете на управителния и на контролния съвет;
3. избира и освобождава членовете на управителния и на контролния съвет, както и председателя на сдружението;
4. утвърждава приемането и освобождаването при доброволно напускане и изключва членове на сдружението;
5. взема решения за образуване и прекратяване на обединения с други сдружения по реда на глава девета;
6. приема годишния план, бюджета и щата на сдружението;
7. одобрява годишния доклад за дейността на управителния съвет;
8. одобрява доклада на контролния съвет;
9. взема решение за преобразуване или прекратяване с ликвидация на сдружението;
10. приема плановете за експлоатация и поддържане на хидромелиоративната инфраструктура, както и плана за напояване и разпределение на водата;
11. определя размера на вноските и другите плащания от членовете на сдружението съгласно устава и сроковете, в които те трябва да бъдат направени, както и цените на услугите, предоставяни от сдружението на лица, които не са негови членове;
12. взема решение за ползване на кредити и приема инвестиционната програма на сдружението;
13. отсрочва, разсрочва или опрощава парични задължения към сдружението;
14. взема решение за разпореждане с активите на сдружението, определени в устава;
15. определя вида на наказанието по чл. 30, ал. 1;
16. решава и други въпроси, предоставени в негова компетентност от закона или от устава.
(2) Правото на глас в сдружението се определя така:
1. всеки член има право най-малко на един глас;
2. гласовете са пропорционални на размера на притежаваната или на ползваната земя в обхвата на територията на сдружението, освен в случаите по т. 3;
3. нито един член не може да притежава повече от 20 на сто от общия брой на гласовете;
4. едно и също лице не може да бъде представител с повече от 20 на сто от общия брой на гласовете.
(2) В управителния съвет не могат да бъдат избирани лица, които:
1. са лишени от право да заемат ръководна, отчетническа или материалноотговорна длъжност;
2. се намират в брак или родство по права линия без ограничения, по съребрена линия – до втора степен включително и по сватовство – до втора степен включително с членове на управителния или на контролния съвет.
(3) Решенията на управителния съвет се взимат с явно гласуване и с обикновено мнозинство, освен ако в устава не се предвижда друго.
1. изпълнява решенията на общото събрание (събранието на пълномощниците);
2. ръководи текущата дейност на сдружението между две заседания на общото събрание;
3. отчита се за извършената дейност пред общото събрание;
4. изготвя годишния доклад за дейността на сдружението;
5. осъществява и други функции, разрешени от устава или закона, които не са от изключителната компетентност на общото събрание.
(2) Членовете на управителния съвет отговарят солидарно за нанесените вреди на сдружението.
(2) Председателят е длъжен да свика управителния съвет в 7-дневен срок при поискване най-малко на 1/3 от членовете му.
(3) По изключение управителният съвет може да бъде свикан по искане на контролния съвет.
(4) Заседанията на управителния съвет са законни, ако присъстват най-малко половината от членовете му.
(5) Членовете на управителния съвет не получават възнаграждение за работата си в него, освен когато е предвидено в устава.
(2) Членовете на контролния съвет трябва да отговарят на изискванията по чл. 40, ал. 2.
(3) Председателят на контролния съвет участва със съвещателен глас в заседанията на управителния съвет.
(4) Решенията на контролния съвет се вземат с явно гласуване и с обикновено мнозинство.
1. проверява дейността на управителния съвет и на председателя и докладва за резултатите пред общото събрание;
2. разглежда и решава спорове между членове на сдружението, свързани с дейността му, по искане на заинтересуваните страни;
3. свиква управителния съвет и предлага свикването на общото събрание;
4. изготвя годишен отчет за дейността си и го представя пред общото събрание;
5. (изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) предлага за наказание от общото събрание членове на сдружението, включително на управителния съвет.
(2) Председателят:
1. представлява сдружението;
2. организира изпълнението на решенията на общото събрание и на управителния съвет.
(3) Компетентността на председателя на сдружението се определя в устава.
Глава пета.ИМУЩЕСТВО, ВНОСКИ, ОТЧЕТНОСТ (ЗАГЛ. ИЗМ. – ДВ, БР. 54 ОТ 2016 Г., В СИЛА ОТ 15.07.2016 Г.)
Глава пета.ИМУЩЕСТВО, ВНОСКИ, ОТЧЕТНОСТ, ПРЕФЕРЕНЦИИ
(2) Сдружението може да събира:
1. членски внос;
2. вноски за текущо поддържане и експлоатация на хидромелиоративната инфраструктура от водоползвателите, определени в устава;
3. строителни вноски за изграждане на нови или разширяване на съществуващи съоръжения за напояване от водоползвателите;
4. допълнителни вноски на членовете, определени в устава.
(2) (Отм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.)
(3) (Доп. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) Сдруженията носят отговорност за опазването и съхраняването на обектите и обслужващата техника по ал. 1. Те са длъжни да ги застраховат.
(4) (Изм. – ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г., изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2023 г.) Министърът на земеделието и храните може да предостави на сдружението ново право на ползване за срок 15 години, ако в срока по ал. 1 на сдружението не е отнето правото на ползване или не му е наложено административно наказание за нарушение на закона и на актовете по неговото прилагане.
(2) Сдруженията са организации, които не разпределят реализираната печалба между членовете си.
(3) Общото събрание на сдружението, съобразно устава, взема решение за разпределение на балансовата печалба за покриване на загуби от предходни години, за инвестиране на дейностите по чл. 3, т. 1-5 и за погасяване на заеми.
Глава шеста.ДОСТАВЯНЕ НА ВОДА ЗА НАПОЯВАНЕ (ЗАГЛ. ИЗМ. – ДВ, БР. 54 ОТ 2016 Г., В СИЛА ОТ 15.07.2016 Г.)
Глава шеста.ВЗАИМООТНОШЕНИЯ НА СДРУЖЕНИЯТА С ДОСТАВЧИЦИТЕ НА ВОДА И С ВОДОПОЛЗВАТЕЛИТЕ, КОИТО НЕ СА ЧЛЕНОВЕ НА СДРУЖЕНИЕТО
Глава седма.ПРЕОБРАЗУВАНЕ, ПРЕКРАТЯВАНЕ, ЛИКВИДАЦИЯ НА СДРУЖЕНИЕТО
(2) С решението по ал. 1 общото събрание:
1. одобрява условията, уговорени от управителните им съвети, при сливане и вливане на сдружения, които имат съседни територии;
2. определя условията за разделянето на сдружението или за отделянето на ново сдружение от него.
(3) Управителният съвет е длъжен да направи искане пред надзорния орган за одобряване на преобразуването в 14-дневен срок от провеждането на общото събрание. Надзорният орган се произнася в 30-дневен срок.
(4) Разделяне и отделяне на сдружения се допускат по изключение при съществена промяна на хидромелиоративната инфраструктура и предварителното обособяване на територия в съответствие с принципа за технологичното единство на хидромелиоративната система.
(5) Към искането за вписване на преобразуването в регистъра се прилагат доказателствата, необходими за вписване на прекратяване на преобразуваните и учредяване на новообразуваните сдружения, както и за промяна на вписани обстоятелства при вливане и отделяне на сдружение.
(6) Разширяване на територията на сдружението, извън случаите на вливане, се извършва по реда на учредяването му при съответно приложение на глава втора.
(2) При отделяне новообразуваното сдружение отговаря солидарно за задълженията на сдружението, от което се е отделило.
(2) Общото събрание се свиква по искане на най-малко 2/5 от членовете му в едномесечен срок от постъпването му. При бездействие на управителния съвет искането може да се отнесе пред надзорния орган, който свиква общото събрание или овластява членовете да го свикат.
(2) Ликвидаторите трябва да бъдат одобрени от надзорния орган и вписани в регистъра по чл. 15, ал. 1 и в регистъра на надзорния орган едновременно с решението за прекратяване на сдружението.
(3) Имуществото на сдружението, което остава след удовлетворяване на кредиторите, се разпределя по решение на общото събрание, взето с обикновено мнозинство.
(4) Решенията на ликвидаторите и общото събрание относно активите от хидромелиоративната инфраструктура, предадена на сдружението, подлежат на одобрение от надзорния орган. Активите, предоставени за ползване, се връщат на собствениците им.
(5) Ликвидаторите са длъжни да приключат текущите сделки на сдружението и да предприемат необходимите фактически и правни действия за извършване на ликвидацията и за заличаване на сдружението от регистъра по чл. 15, ал. 1 и от регистъра на надзорния орган.
(6) Заличаването от регистъра по чл. 15, ал. 1 се извършва след подаване на документацията на сдружението на надзорния орган за съхранение за срок от 15 години. Заличаването се извършва след приключването на поливния сезон.
(7) За неуредени случаи се прилагат съответно разпоредбите на Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Активите, предоставени за ползване в случаите на неплатежоспособност, съответно на несъстоятелност, се връщат на собствениците им.
Глава осма.НАДЗОР
(2) (Изм. – ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г., изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2023 г.) Структурата, организацията и функциите на администрацията, подпомагаща министъра на земеделието и храните при упражняване на надзора по ал. 1, се определят с постановление на Министерския съвет по предложение на министъра на земеделието и храните.
1. одобрява устава на сдруженията, съответно промените в него, и оказва предвиденото в закона съдействие при учредяването им;
2. открива процедура за учредяване на сдружение по своя инициатива;
3. води регистър на сдруженията;
4. определя със заповед техническите правила и норми за правилното и безопасно използване на предадената на сдруженията хидромелиоративна инфраструктура;
5. изисква устни или писмени доклади, преписки и други документи, свързани с дейността на сдруженията;
6. провежда проверки на място;
7. налага санкции при неизпълнение на разпорежданията му;
8. извършва и други действия, определени с този закон.
1. одобряване на устава на сдружението, съответно и на промените в него;
2. нареждане до управителния съвет да свика общо събрание, ако действията на сдружението противоречат на закона;
3. свикване на общото събрание в случай, че управителният съвет не изпълни нареждането по т. 2;
4. оповестяване пред общото събрание на резултатите от направена проверка;
5. отстраняване на членовете на управителния съвет при доказано виновно неизпълнение на правомощията му и свикване на общо събрание за избор на нов управителен съвет.
(2) Финансовият надзор включва следните мерки:
1. назначаване при необходимост на одиторски контрол за годишен преглед на счетоводните документи на сдружението;
2. извършване на периодични и внезапни ревизии на счетоводната документация;
3. оповестяване пред общото събрание на резултатите от финансови ревизии.
(3) Техническият надзор включва следните мерки:
1. право на достъп до техническа информация и документация за експлоатацията и поддръжката на хидромелиоративната инфраструктура;
2. извършване на годишни проверки на хидромелиоративната инфраструктура и оборудване;
3. утвърждаване на правилник за правилна и безопасна експлоатация и поддържане на съоръженията от хидромелиоративната инфраструктура.
Глава девета.ОБЕДИНЯВАНЕ НА СДРУЖЕНИЯТА
(2) Организациите по ал. 1 са юридически лица с нестопанска цел, които се учредяват по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
(2) Общото събрание се състои от пълномощници, избрани от общото събрание на сдруженията при условия и по ред, определени в устава.
Глава десета.АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
(2) Собственикът и ползвателят на един и същ имот, които членуват едновременно в сдружение за напояване, се наказват с глоба в размер от 100 до 500 лв.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г., изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2023 г.) Наказателните постановления се издават от министъра на земеделието и храните, или от упълномощено от него длъжностно лице.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
Допълнителни разпоредби
1. “Хидромелиоративна инфраструктура” е комплекс от съоръжения, технически средства и оборудване за напояване и отводняване на земеделски земи на територията на сдруженията заедно с прилежащите им площи и сградите с обслужващо предназначение, както и експлоатационните пътища.
2. “Територия на сдружението за напояване” е площта на земеделските земи, които се обслужват от една напоителна или една напоително-отводнителна система, или от технологично обособени части от тях с граници, определени от надзорния орган.
3. “Напоителни системи” са комплекс от съоръжения, технически средства и оборудване за добиване, съхраняване, доставка и разпределяне на водата за напояване на земеделските култури с цел поддържане на подходящ водно-въздушен режим.
4. “Отводнителни системи” са комплекс от съоръжения, технически средства и оборудване за събиране и отвеждане на излишни води от преовлажнени земеделски земи с цел подобряване на водно-въздушния режим на почвата.
5. “Агромелиоративни агротехнически мероприятия” са технологии за обработване на почвата с цел подобряване на водно-физичните свойства, ускоряване отвеждането на излишните води, ограничаване на ерозионните процеси, подобряване на топлинния режим и биологичната активност на почвата.
6. “Технологично обособена част от напоителна система” е система, която получава вода от един водоизточник, водовземане или пункт на напоителната система и се управлява самостоятелно.
7. “Технологично обособена част от отводнителна система” е система, която събира и отвежда излишни води от земеделските земи във водоприемника или в канал (тръбопровод) на отводнителната система и се управлява самостоятелно.
8. “Ползвател на земеделска земя” е физическо или юридическо лице, което ползва земеделска земя на правно основание – по договор за наем, за аренда или за учредяване на право на ползване.
9. (нова – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) “Доставчици на вода за напояване” са собственици или ползватели на напоителна система или технологично обособена част от нея.
10. (нова – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г.) “Доставяне на вода за напояване” е услуга, при която до земеделски земи се доставя вода за напояване от доставчиците на вода за напояване посредством елементите на напоителната система или технологично обособена част от нея.
Преходни и Заключителни разпоредби
(2) Срокът по ал. 1 се счита за спазен, ако до изтичането му е направено искане за откриване на процедура пред надзорния орган, като управителният съвет на кооперацията, съответно общото събрание на съдружниците, поеме функциите на учредителен комитет. В заповедта за откриване на процедура надзорният орган може да задължи органите по ал. 2 да представят и други данни и документи извън тези, посочени в чл. 8.
(3) Заличаването на преобразуваните кооперации и търговски дружества от съответните регистри се извършва служебно при вписването на преобразуваните по ал. 1 кооперации и търговски дружества в регистъра по чл. 15, ал. 1.
(4) Регистрираните по реда на ал. 1 сдружения за напояване са правоприемници на прекратените кооперации и търговски дружества.
(5) Кооперации или търговски дружества по ал. 1, които не приведат в съответствие дейността си с изискванията на този закон, могат да бъдат прекратени от съда по искане на надзорния орган.
(6) Договорите с кооперации и търговски дружества по ал. 1 за ползване на напоителни системи и съоръжения (хидромелиоративна инфраструктура), които не придобият статут на сдружения за напояване по реда на този закон, се считат за сключени за неопределен срок и могат да бъдат прекратени с едномесечно писмено предизвестие от собственика на съоръженията и системите или от надзорния орган.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г., изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2023 г.) Общината е длъжна да предаде на сдруженията за напояване владението върху язовирите и микроязовирите по ал. 1, предназначени за напояване и представляващи елементи от напоителната система или технологична обособена нейна част на територията на сдружението, и да прекрати договорите за концесия, наем, аренда или за съвместно ползване с трети лица. Договорите се прекратяват от общината с писмено предизвестие с достатъчно дълъг срок за довършване на започнатите водностопански дейности, така че да не бъдат нанесени щети от преждевременното им преустановяване, но не по-дълъг от пет години. Общината уведомява министъра на земеделието и храните за отправеното предизвестие.
(3) (Изм. – ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г., изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2023 г.) Предаването на обектите по ал. 1 и 2, когато за тях няма сключени договори по ал. 2, се извършва от общината в тримесечен срок от постъпване на искане, направено от министъра на земеделието и храните.
(4) От момента на искането по ал. 3:
1. режимът на публична общинска собственост на язовирите и микроязовирите се счита за прекратен;
2. договорите по ал. 2, по силата на които е отстъпено ползването на язовири и микроязовири и на други обекти от хидромелиоративната инфраструктура с трети лица, се считат за сключени без определен срок.
(5) (Изм. – ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. – ДВ, бр. 54 от 2016 г., в сила от 15.07.2016 г., изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г., изм. – ДВ, бр. 102 от 2023 г.) В случай че общината не изпълни задълженията си по ал. 2 и 3, договорите се считат за прекратени. Предаването на владението се извършва от областния управител по искане на министъра на земеделието и храните.
(2) Когато предмет на права по § 7 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за водите са язовири и микроязовири, предназначени за напояване, привеждането им в съответствие се извършва съгласувано с надзорния орган, като срокът на концесията, съответно на разрешителното за използване на вода в случаите по § 7, ал. 2, не може да бъде по-дълъг от пет години.
1. В чл. 19, т. 4:
а) след думите “на търговски дружества” се добавя “или на сдружения за напояване”, а след думите “търговските дружества” се добавя “или на сдруженията за напояване”;
б) в буква “в” след думите “търговските дружества към датата на влизане в сила на този закон” се добавя “или на сдружения за напояване”.
2. В чл. 22, ал. 2 след думите “този закон” се добавя “и Закона за сдружения за напояване”.
3. В чл. 68, т. 2 думите “водно сдружение при условията на чл. 91, ал. 5” се заменят със “сдружение за напояване или водно сдружение, регистрирано като кооперация или търговско дружество”.
4. Член 89 се изменя така:
“Чл. 89. (1) Водните сдружения са юридически лица.
(2) Условията и редът за учредяването, управлението и дейността на водните сдружения за напояване и отводняване, както и за безвъзмездното прехвърляне за ползване или в собственост на сдруженията на обекти от напоителната инфраструктура, се уреждат с отделен закон.
(3) Водните сдружения за други цели по чл. 88, ал. 2 могат да съществуват под формата на кооперации или търговски дружества.”
5. В чл. 90 ал. 1 се изменя така:
“Чл. 90. (1) Членове на сдружение за напояване могат да бъдат физически и юридически лица, собственици и упълномощени от собствениците ползватели на земеделски земи, разположени на територията на сдружението, които имат интерес от дейността на сдружението.”
6. В чл. 91 ал. 5 се отменя.
7. В чл. 104, ал. 2 след думите “предназначени за осигуряване на услугата за доставяне на вода за населението” се добавя “и за напояване”.
8. В чл. 194 се създава ал. 4:
“(4) Сдруженията за напояване, регистрирани по Закона за сдружения за напояване, имат право на преференциални такси за водоползване в размер не повече от 0,01 лв. на 100 куб. м съгласно тарифата по ал. 3.”
1. Създава се нова т. 7:
“7. проектиране, строителство, реконструкция и основен ремонт на хидромелиоративната инфраструктура, която е предадена в собственост на земеделски производители, организирани в сдружения за напояване;”.
2. Досегашните т. 7, 8 и 9 стават съответно т. 8, 9 и 10.
————————-
Законът е приет от ХХХVIII Народно събрание на 22 март 2001 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
Преходни и Заключителни разпоредби КЪМ АДМИНИСТРАТИВНОПРОЦЕСУАЛНИЯ КОДЕКС
§ 142. Кодексът влиза в сила три месеца след обнародването му в “Държавен вестник”, с изключение на:
1. дял трети, § 2, т. 1 и § 2, т. 2 – относно отмяната на глава трета, раздел II “Обжалване по съдебен ред”, § 9, т. 1 и 2, § 11, т. 1 и 2, § 15, § 44, т. 1 и 2, § 51, т. 1, § 53, т. 1, § 61, т. 1, § 66, т. 3, § 76, т. 1 – 3, § 78, § 79, § 83, т. 1, § 84, т. 1 и 2, § 89, т. 1 – 4, § 101, т. 1, § 102, т. 1, § 107, § 117, т. 1 и 2, § 125, § 128, т. 1 и 2, § 132, т. 2 и § 136, т. 1, както и § 34, § 35, т. 2, § 43, т. 2, § 62, т. 1, § 66, т. 2 и 4, § 97, т. 2 и § 125, т. 1 – относно замяната на думата “окръжния” с “административния” и замяната на думите “Софийския градски съд” с “Административния съд – град София”, които влизат в сила от 1 март 2007 г.;
2. параграф 120, който влиза в сила от 1 януари 2007 г.;
3. параграф 3, който влиза в сила от деня на обнародването на кодекса в “Държавен вестник”.
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ГРАЖДАНСКИЯ ПРОЦЕСУАЛЕН КОДЕКС
§ 61. Кодексът влиза в сила от 1 март 2008 г., с изключение на:
1. част седма “Особени правила относно производството по граждански дела при действие на правото на Европейския съюз”;
2. параграф 2, ал. 4;
3. параграф 3 относно отмяната на глава тридесет и втора “а” “Особени правила за признаване и допускане изпълнение на решения на чуждестранни съдилища и на други чуждестранни органи” с чл. 307а – 307д и част седма “Производство за връщане на дете или за упражняване на правото на лични отношения” с чл. 502 – 507;
4. параграф 4, ал. 2;
5. параграф 24;
6. параграф 60,
които влизат в сила три дни след обнародването на кодекса в “Държавен вестник”.
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА РИБАРСТВОТО И АКВАКУЛТУРИТЕ
§ 65. В Закона за сдружения за напояване (обн., ДВ, бр. 34 от 2001 г.; изм., бр. 108 от 2001 г., бр. 30 от 2006 г. и бр. 59 от 2007 г.) навсякъде думите “министърът на земеделието и горите”, “министъра на земеделието и горите” и “Министерството на земеделието и горите” се заменят съответно с “министърът на земеделието и продоволствието”, “министъра на земеделието и продоволствието” и “Министерството на земеделието и продоволствието”.
ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СДРУЖЕНИЯ ЗА НАПОЯВАНЕ
Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СДРУЖЕНИЯ ЗА НАПОЯВАНЕ
§ 25. В тримесечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет привежда в съответствие с него наредбата по чл. 47, ал. 1 и приема методиката по чл. 58.
Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКАТА АГЕНЦИЯ ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ХРАНИТЕ
§ 64. В Закона за сдружения за напояване (обн., ДВ, бр. 34 от 2001 г.; изм., бр. 108 от 2001 г., бр. 30 от 2006 г., бр. 59 от 2007 г., бр. 36 от 2008 г., бр. 61 от 2015 г. и бр. 54 от 2016 г.) навсякъде думите “министъра на земеделието и храните” и “министърът на земеделието и храните” се заменят съответно с “министъра на земеделието, храните и горите” и “министърът на земеделието, храните и горите”.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА АДМИНИСТРАТИВНОПРОЦЕСУАЛНИЯ КОДЕКС
§ 156. Законът влиза в сила от 1 януари 2019 г., с изключение на:
1. параграфи 4, 11, 14, 16, 20, 30, 31, 74 и § 105, т. 1 относно изречение първо и т. 2, които влизат в сила от 10 октомври 2019 г.;
2. параграфи 38 и 77, които влизат в сила два месеца след обнародването на този закон в “Държавен вестник”;
3. параграф 79, т. 1, 2, 3, 5, 6 и 7, § 150 и 153, които влизат в сила от деня на обнародването на този закон в “Държавен вестник”.
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПОДПОМАГАНЕ НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 93. В Закона за сдружения за напояване (обн., ДВ, бр. 34 от 2001 г.; изм., бр. 108 от 2001 г., бр. 30 от 2006 г., бр. 59 от 2007 г., бр. 36 от 2008 г., бр. 61 от 2015 г., бр. 54 от 2016 г., бр. 58 от 2017 г. и бр. 77 от 2018 г.) навсякъде думите “министъра на земеделието, храните и горите” и “министърът на земеделието, храните и горите” се заменят съответно с “министъра на земеделието” и “министърът на земеделието”.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Преходни и Заключителни разпоредбиКЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА НА РАСТЕНИЯТА
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 108. В Закона за сдружения за напояване (обн., ДВ, бр. 34 от 2001 г.; изм., бр. 108 от 2001 г., бр. 30 от 2006 г., бр. 59 от 2007 г., бр. 36 от 2008 г., бр. 61 от 2015 г., бр. 54 от 2016 г., бр. 58 от 2017 г., бр. 77 от 2018 г. и бр. 102 от 2022 г.) навсякъде думите “министъра на земеделието” и “министърът на земеделието” се заменят съответно с “министъра на земеделието и храните” и “министърът на земеделието и храните”.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .